Greek Keyboard stickers from the Niagara Falls

Πριν από δυο μήνες χρειάστηκε να αλλαχτεί το πληκτρολόγιο στον υπολογιστή μου. Όλα καλά κι ωραία, πήρα τηλέφωνο και την άλλη μέρα ήρθε ένας νεαρός στο σπίτι και μου βίδωσε το καινούριο πληκτρολόγιο. Το κόστος ήταν καλυμμένο από την τριετή εγγύηση (DELL για επαγγελματίες: με υποχρέωση αντίδρασης την επόμενη εργάσιμη) Το μόνο πρόβλημα ήταν ότι έτσι έχασα τα πλήκτρα που από καιρό είχα προπαρασκευασμένα με ένα ειδικό keyboard sticker για να έχω και το layout του ελληνικού πληκτρολόγιου κάτω από τα δάχτυλά μου. Τους τελευταίους δυο μήνες όταν έγραφα στα ελληνικά, χρειάστηκε πάλι να μαντεύω τη θέση όχι τόσο των γραμμάτων (τα πλήκτρα τα μαθαίνει κανείς από συνήθεια) αλλά τα σημεία στίξης και τα διάφορα σύμβολα. Το ελληνικό πληκτρολόγιο είναι κατά πάσα πιθανότητα μια παραλλαγή από το εγγλέζικο και έχει επιπλέον διαφορές σε σχέση με το γερμανικό που χρησιμοποιώ.
O κύριος Arkadiy Zemlyak (ακούγεται για Ρώσος ή Ουκρανός) από το εσωτερικό της πολιτείας της Νέας Υόρκης, στα σύνορα με τον Καναδά στο Niagara Falls, κατασκευάζει και διανέμει keyboard stickers σχεδόν για όποια γλώσσα για την οποία έχει φτιαχτεί layout πληκτρολόγιου. Σε έξι διαφορετικά χρώματα παρακαλώ. Εγώ τον είχα βρει κι αγόρασα μέσω του γερμανόφωνου ebay. Τη πληρωμή την είχα διεκπεραιώσει λίγα δευτερόλεπτα μετά την απόφασή μου να αγοράσω μερικά stickers (δηλαδή μετά το κλικ στο button: [τα αγοράζω] κάνοντας μερικά ακόμη κλικ στη σελίδα της Paypall. Η Paypall όπως και η ClickandBuy είναι ενός είδους virtual τράπεζες οι οποίες έχουν άμεση πρόσβαση στον κανονικό μου online, τρέχοντα τραπεζικό λογαριασμό και μπορούν να μεταφέρoυν χρήματα για πάρτη μου σ’ όλο τον κόσμο. (Μην ξεχνάμε ότι στις εμπορικές σχέσεις μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Αμερικής πέφτουν διάφοροι δασμοί). Αυτό σημαίνει για παράδειγμα ότι αν έστελνα τα πεντέξι ευρώ που κοστίζουν τα τέσσερα stickers με κανονικό τραπεζικό έμβασμα (το οποίο επίσης μπορώ να διευθετήσω online με μερικά κλικ από τη σελίδα της τράπεζάς μου) θα μου κόστιζαν τα τραπεζικά τέλη πολύ περισσότερο απ’ ότι κοστίζουν τα προϊόντα που θέλω ν’ αγοράσω.

Απ’ όλα τα χρώματα που είχα στη διάθεσή μου, τότε διάλεξα να χρησιμοποιήσω το κίτρινο αυτοκόλλητο sticker. Μου φάνηκε πιο καλό το χρώμα από άποψη αισθητικής κι εργονομίας. Η ποιότητα είναι πολύ καλή και αν δεν το ξέρεις, στο πληκτρολόγιο δεν φαίνεται να έχει γίνει κανενός είδους επέμβαση. Από την περσινή αγορά έχώ ακόμη αχρησιμοποίητα ένα σε μπλε, ένα σε κόκκινο κι ένα σε άσπρο. Έτσι χρειάστηκε να ξαναγοράσω από το «μαγαζί» στους καταρράκτες του Νιαγάρα, αυτή τη φορά 4 κι όλα κίτρινα. Ήρθαν προχθές σ’ ένα φάκελο με το κανονικό ταχυδρομείο.

– Το κόστος για κάθε sticker είναι γύρω στα 1,30-1,40 € (στην ebay)
– Το κόστος ενός γράμματος από τους καταράκτες του Νιαγάρα μέχρι την Ευρώπη είναι 1,80 €
– Το κόστος για την Paypall νομίζω είναι μηδενικό για μένα ή ίσως να κρατήσανε κι αυτοί 2 λεπτά (;) το πολύ!
– Επιπλέον ισχύει ότι, τέτοιο ειδικό προϊόν σε τέτοια ποιότητα δεν βρήκα ούτε στη Γερμανία, (γιατί ελάχιστοι το χρειάζονται και το ψάχνουν) ούτε κατά τις έρευνές μου στην Ελλάδα (γιατί κι εκεί κανείς δεν το χρειάζεται).

Την επομένη της βραδιάς δηλαδή που εγώ έκανα την αγορά, ο κύριος Arkadiy Zemlyak είδε στη οθόνη του ότι αγόρασα κι ότι πλήρωσα ήδη. Πήρε ένα μακρύ φάκελο, τύπωσε στον laser printer την διεύθυνσή μου στη Γερμανία πάνω του, διάλεξε με τα δάχτυλά του από το ράφι με τα GREEK keyboard stickers τον αριθμό και τα χρώματα που παρήγγειλα, τα έβαλε μέσα και τον πέταξε στο καλάθι με του υπόλοιπους φακέλους για το ταχυδρομείο. Πολύ πιθανό μάλιστα αυτή τη δουλειά να την ανέθεσε στον ανηψιό του (ίσως κάποιον δεκαπεντάχρονο Vladimir, που τον βοηθάει κάθε απόγευμα για δυο ώρες τον τελευταίο μήνα γιατί σχεδιάζει με τα λεφτά που θα μαζέψει να πάρει το καινούριο X-Box …)

Με αφορμή τα παραπάνω, αφήστε με τώρα να περάσω σε ένα άλλο θέμα. Πρώτα πάλι μια περιγραφή:
Στη ταινία Blade Runner o κεντρικός ήρωας (Harrison Ford) ανακαλύπτει ότι ένα από τα θύματά του, ένα θηλυκό ρομπότ, κρύβεται στο πλήθος της πόλης (στη οποία συνεχώς βρέχει) δουλεύοντας σαν στριπτιζέζ. Κρατιέται οικονομικά στην επιφάνεια χορεύοντας στο πάλκο ενός πορνομάγαζου αγγαλιά μ’ έναν τεράστιο βόα, ο οποίος αυτονοήτως δεν μπορεί να είναι φυσικός, γιατί θα ήταν απλήρωτα πανάκριβος, αλλά ένας φτιαχτός κι αυτός όπως και η κυρά του. Στα χέρια του Harrison Ford φτάνει ένα κομμάτι από το παλιό δέρμα (στα φίδια το λέν πουκάμισο!) αυτού του βόα με μερικά λέπια. Ένα βράδυ στην Chinatown, (σ’ αυτή τη ταινία ήταν πάντα βράδυ και το πλήθος ήταν σχεδόν πάντα από τους δρόμους μιας ασφυκτικά πολυπληθούς Chinatown) ένα βράδυ λοιπόν, δίνει στο δρόμο τα λέπια σε κάποιον, που κάθεται στην καντίνα του και πουλάει, ο οποίος τους ρίχνει μια ματιά κάτω από το μικροσκόπιο και του λέει σύμφωνα με τα νούμερα κατασκευής από τα τεχνητά λέπια φιδιού, το όνομα του γέρου που τα κατασκεύασε. Η επόμενη κίνηση του Harrison Ford είναι να πάει να βρει αυτό το γέρο στο εργαστήριό του …

Όταν είχα πρωτοδεί την ταινία (στο Ολύμπιον στην Αριστοτέλους) ήμουν ίσως 14. Μ’ απογοήτευσε γιατί δεν μου είχε δώσει την ευχαρίστηση που περίμενα από μια science fiction ταινία. Είχε βέβαια μια περίεργα ελκυστική φιλμική ατμόσφαιρα. Μερικά χρόνια αργότερα, όταν την ξαναείδα, σ’ αυτά που περιγράφω πιο πάνω κατάλαβα μια περιγραφή για το τέλος της ιστορικής φάσης που ονομάστηκε βιομηχανική επανάσταση. Αυτή η σκηνή με τα λέπια και την πληροφορία για τον κατασκευαστή τους που οδηγούσε, σ’ ένα συγκεκριμένο γέρο και το εργαστήρι του, ήταν για μένα η πιο παραστατική περιγραφή της μετεξέλιξης της παραγωγής.

Η βιομηχανική παραγωγή, όπως περίπου τη ξέραμε από τον 19ο και τον 20ο αιώνα εξακολουθεί να υπάρχει. Όπως άλλωστε δεν εξαφανίσθηκε και η αγροτική παραγωγή, με τις αρχές περίπου που την γνωρίζουμε μετά την επανάσταση της αγροτικής παραγωγής, όταν ξεκίνησε κατά το 4 με 5 χιλιάδες προ του μηδενός στην Αίγυπτο και την Μεσοποταμία. Η μετεξέλιξη της παραγωγής αναφέρεται όχι στη εξαφάνιση ενός τρόπου παραγωγής, αλλά στη μετατόπιση του κύριου βάρους του κύκλου εργασιών σ’ ένα καινούριο τρόπο. Τις τελευταίες δεκαετίες ζούμε επίσης την γεωγραφική μετατόπιση του βάρους της βιομηχανικής παραγωγής στην Ασία. Οι πρώην εργάτες στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική έμειναν άνεργοι. Οι περισσότεροι δουλεύουμε πια στον τομέα των υπηρεσιών. Οι οικονομίες ενός ολόκληρου πολιτιστικού κύκλου μετατοπίζονται (με πολλούς τριγμούς και θύματα). Αναρωτιέμαι τι θα συμβεί αν αυτό το κύμα μετά από μερικές δεκαετίες φτάσει και στην Κίνα και πώς θα νιώσουμε την ανάκλασή τού από αυτόν τον αρχαίο πολιτιστικό κύκλο. Δεν εννοώ γενικά το πολιτιστικό κύμα από την Κινέζικη εξάπλωση. Αναφέρομαι σε κάτι πιο συγκεκριμένο. Αναρωτιέμαι τι θα συμβεί όταν θα πάψει και στην Κίνα να είναι απαραίτητο να δουλεύουν στα εργοστάσια μιλιούνια κόσμος γιατί τα καλούδια για την παραγωγή τους θα χρειάζονται κι εκεί μόνο κάνα, δυο επιβλέποντες που θα τρέχουν και δεν θα προλαβαίνουν, αλλά όπως τα καρύδια και το κρασί από την Καλιφόρνια ή το κρέας από τη Βραζιλία και την Νέα Ζηλανδία, θα παράγονται αμύθητες ποσότητες με την εργασία κάνα, δυο ανθρώπων.

Παράλληλα σε ημιανάπτυκτες προ-μετα-βιομηχανικές οικονομίες σαν αυτή της Ελλάδας, η έννοια της παραγωγής υπηρεσιών έχει ταυτιστεί στην κοινή συνείδηση με τον αέρα τον κοπανιστό και οι επενδύσεις δισεκατομμυρίων ανθρώπινου κόπου εκπαίδευσης, χρόνου, και χρημάτων, μένουν κι αυτές σε αμύθητες ποσότητες να μαραζώνουν στα αζήτητα της οικονομικής διεργασίας για να μην θιγεί ένα στάτους (κατεστημένο το λέγαν παλιά). Το οποίο, αργά η γρήγορα θα καταρρεύσει ούτως η άλλως γιατί τρέφεται από την «ορμή» της αδράνειας και αναζητά αλλού αυτό που δεν έχει, αρνούμενο να το παράγει με την διαμόρφωση πραγματικά καινούριων σχέσεων και ισορροπιών. Αυτή η στάση είναι που μπορεί να το οδηγήσει σε επικίνδυνη μετατόπιση του βάρους του, στην πτώση και την κατάρρευση. Επάνω σ’ αυτή τη κατάσταση θα επιδράσει επιπλέον όλο και περισσότερο οδοστρωτικά, η προσπέραση από αυτά που λαμβάνουν χώρα στον υπόλοιπο κόσμο, όπως εκείνο το χτύπημα των χρωματιστών πτερυγίων της πεταλούδας στην Κίνα. Μόνο που εδώ θα πρόκειται για πολύ πιο συγκεκριμένες αλληλεπιδράσεις.

Ευτυχώς όμως που έχουμε να κάνουμε με ζωντανούς σκεφτόμενους ανθρώπους που αντιδρούν και αλλάζουν ανάλογα με τις καταστάσεις και τίποτα κακό δεν πρόκειται να μας βρει λες και είμαστε παράλυτοι και αδυνατούμε να αλλάζουμε τις θέσεις και τις σχέσεις μας.

Advertisements

3 responses to “Greek Keyboard stickers from the Niagara Falls

  1. faszinierend

  2. Pingback: Niagara Falls « boat

  3. Pingback: War of Money | boat

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s